Tietoa koronaviruksesta

Tietoa koronaviruksesta

Ohita valikko
Kädet

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Lasten ja perheiden sosiaalipalveluiden chatin näkyvyys laajeni

Lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen chat avautui 24.3.2020 sosiaalipalvelut ja arjen tuki -verkkosivulla, nyt chatin näkyvyyttä on laajennettu 15 uuteen vaasa.fi –verkkosivuun. Chat palvelee joka arkipäivä maanantaista perjantaihin klo 8 – 16. Vastaajina toimivat Vaasan kaupungin perheohjaajat.

Koronavirustilanteesta johtuen joitakin sosiaalipalveluita on jouduttu keskeyttämään tai supistamaan, siksi matalan kynnyksen neuvontaa ja opastusta chatin kautta halutaan laajentaa.

– Chatissa annamme neuvontaa erilaisissa sosiaalipalveluissa, vanhemmuuteen, lapsiin ja nuoriin liittyvissä asioissa. Tarvetta neuvonnalle on, ja siksi olemme laajentaneet chatin näkyvyyttä lasten ja perheiden sosiaalipalveluiden verkkosivuilla 16 eri palvelun yhteyteen, kertoo lasten ja perheiden palvelujen palvelualuejohtaja Carina Nåhls.

Neuvontaa moniin arjen tilanteisiin

Lasten ja perheiden sosiaalipalveluiden chatissa saat neuvontaa ja ohjausta seuraavissa tilanteissa:

  • Kun kaipaat tietoa, tukea tai chatissa keskustelua lapsiin ja perheeseen liittyvissä asioissa
  • Haluat neuvoja konkreettiseen arjen kasvatuspulmaan esimerkiksi, kuinka puhua lapsen kanssa Korona-tilanteesta tai mitä tehdä, jos lapsi pelkää
  • Olet epävarma, kuinka sosiaalipalvelut toimivat poikkeustilanteessa
  • Haluat nimettömästi kysyä sosiaalipalveluista, kuten…
    • mitä tapahtuu, jos tehdään lastensuojeluilmoitus
    • mitä perheneuvolassa tapahtuu
    • mitä perhetyöntekijä tekee
  • Haluat tietoa, missä tilanteissa lapsiperheiden kotipalvelua on mahdollista saada, ja mitä se maksaa.
  • Olet huolissasi omasta lapsesta tai perheesi tilanteesta, etkä tiedä, mistä hakea apua.
  • Olet huolissasi jonkun muun lapsesta tai perheestä ja kaipaat tietoa, miten toimia.

Nimetöntä ja helposti saatavaa ohjausta

– Chatin käyttäjien on hyvä huomioida, että matalan kynnyksen palveluna asioimme nimettömänä. Chatissa ei siis käsitellä henkilötietoja tai salassa pidettäviä asioita. Chatin kautta ei siksi voi varata aikaa, jättää hakemusta, kysyä henkilökohtaisista päätöksistä tai tehdä lastensuojeluilmoitusta, muistuttaa perheohjaaja Terhi Silvendoin.

Chatissa käytyjä keskusteluja ei tallenneta. Palvelun käyttöön liittyvät nimettömät tiedot, kuten asiointimäärät ja yhteydenottojen syyt, tallennetaan vain tilastointia ja palvelun kehittämistä varten.

Julkaistu: 22.04.2020