
Sjukhusundervisningen
Läropliktiga patienter har rätt att få grundläggande utbildning under den tid de vistas på någon av sjukhusets avdelningar. Undervisningen riktar sig till elever som är intagna vid någon av Vasa centralsjukhus avdelningar oberoende vilken hemkommun de har inom sjukvårdsdistriktet.
Sjukhusundervisningen fokuserar utöver fostran och undervisning på pedagogisk rehabilitering och på ett tätt mångprofessionellt samarbete mellan lärare, vårdnadshavare och vårdande instanser.
Undervisningen planeras individuellt för varje elev och eleverna följer hemkomunens läroplan. Ansvaret för undervisningen ligger hos elevens hemskola. Elevens mående och ork styr hur undervisningen kan förverkligas.
Vid tillbakagången till hemskolan hålls vanligtvis ett skolmöte och eleven och dess vårdnadshavare samt hemskolan har möjlighet att få stöd från undervisande lärare vid sjukhusundervisningen.
Inom Vasa sjukvårdsdistrikt administreras den svenskspråkiga sjukhusundervisningen av Haga skola och den finskspråkiga av Hietalahden koulu.
Sjukhusundervisning vid avdelningsvård
Sjukhusundervisning ges på centralsjukhusets avdelningar (barnavdelningen, ätstörningsavdelningen, psykiatriska avdelningar) för elever som får vård dagtid eller dygnet runt. Undervisningen planeras i mångprofessionellt samarbete med den vårdande parten, för att eleven ska få omfattande rehabilitering. Lärarna inom sjukhusundervisningen samarbetar tätt med lärarna vid elevens egen skola. Vid återgång till egen skola ordnas ett möte med vårdnadshavarna och den egna skolan, med genomgång av ärenden som gäller skolan och lärandet och eventuella rekommenderade stödåtgärder/handlingsmodeller med tanke på elevens återgång till den egna skolan.
Mål för sjukhusundervisning
- Säkerställa elevens skolgång under sjukhusvistelsen inom ramen för elevens egen funktionsförmåga.
- Stödja elevens hälsosamma tillväxt och utveckling.
- Kartläggning av elevens lärande och hinder för skolgång.
- Att lugna eller påbörja elevens skolgång.
- Studieframsteg genom flexibla undervisningsarrangemang.
- Förståelse av inlärningsrelaterade innehållskrav, påverkan på den egna studietakten och övning i ansvar för den egna studietakten.
- Förändring av det egna beteendet och handlingsstyrningen med hjälp av feedback i olika situationer.
- Stärkt självkänsla
- Lära sig att hanterar svåra situationer genom samtal
- Förebyggande av utanförskap
Öppen sjukhusundervisning
Öppen sjukhusundervisning ordnas i en grupp med sex platser i Haga skola koulu (Gustaf III:s stig 2, 65380 Vasa). Gruppen har en specialklasslärare och en skolgångshandledare.
För vem?
Den öppna sjukhusundervisningen har elevplatser för de elever som är i åldern för grundläggande utbildning och har stora utmaningar med skolgången eller riskerar falla utanför skolsystemet/eller vars skolgång är nästan helt avstannad i den egna skolan.
Hur?
För att få öppen sjukhusundervisning måste eleven ha ett vårdförhållande med specialsjukvården och en rekommendation från ett vårdteam inom specialsjukvården. Efter att en rekommendation inkommit sänder den skola som har ansvar för den öppna sjukhusundervisningen ett formulär för förhandsuppgifter till elevens egen skola. Elevplatserna delas ut enligt köprincip och ansvarig rektor och lärare för den öppna sjukhusundervisningen ansvarar för gruppbildningen i samarbete med vårdteamet.
Hurudan?
Undervisningen sker i perioder, som pågår cirka sex veckor. I slutet av en period ordnas ett möte, med genomgång av de ärenden som gäller skolan och lärandet och eventuella rekommenderade stödåtgärder/handlingsmodeller med tanke på elevens återgång till egen skola.
Konsultativ sjukhusundervisningstjänst
Konsultativ sjukhusundervisningstjänst innebär att yrkespersoner kan konsultera sakkunniga i ärenden som gäller elever.
Syftet med konsultationen är att ge råd och hitta lösningar för att eleven ska ha en fungerande skolgång och att stärka lärarnas kompetens genom handledning och stöd. Dessutom är målet att som en förebyggande åtgärd stärka det tidiga stödet i närskolan. Tjänsten faktureras.
I första hand ges konsultation till lärare inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. En konsulterande lärare kan även ta sig ut och fungera som ett praktiskt stöd för en elev som återgår till närskolan efter sjukhusundervisning eller öppen sjukhusundervisning eller innan en period med sjukhusundervisning eller öppen sjukhusundervisning tar vid.
Boendekommunen överenskommer med specialsjukvården om det stöd som eleven behöver vid övergången.
OBS! Barnet behöver inte vara patient inom specialsjukvården för att konsultativ sjukhusundervisning ska kunna tillhandahållas i ärenden som rör barnet.
När?
När läraren upplever att hen behöver stöd i frågor som rör en elev eller en elevgrupp och vid planering eller justering av åtgärder som rör eleven/eleverna, vilka är krävande och tvärvetenskapliga.
Hur?
- På svenska: Konsultativ sjukhuslärare Mikaela Stens, tfn 040 1535201, mikaela.stens@edu.vaasa.fi
- På finska: Konsultativ sjukhuslärare Hanna Rusk, tfn. 040 616 3842, hanna.rusk@edu.vaasa.fi (telefontid onsdagar kl. 14–15)
ELLER så kan rådgivande sjukhusundervisning rekommenderas inom specialsjukvården.
När rådgivning begärs måste elevens hemkommun höras och ett åtagande om fakturering erhållas. Konsultationen faktureras.
Sjukhusundervisningens lagstadgade uppgifter
Patienter som omfattas av skolplikt har rätt till grundläggande undervisning under sin sjukhusvistelse. Undervisning ordnas för elever som bor i Österbottens välfärdsområde, oavsett hemkommun, när de är patienter på någon av avdelningarna på Vasa centralsjukhus.
Kommunen där den behandlande sjukhusenheten är belägen är skyldig att även ordna undervisning och stöd för elever som inte är patienter inom sjukhusvård, i den utsträckning som det är motiverat med hänsyn till deras hälsa, pedagogiska särskilda behov och de behandlings- och rehabiliteringsåtgärder som ges inom den specialiserade sjukvården, om det inte är i elevens intresse att ordna undervisning trots stödåtgärder enligt denna eller annan lag.
Även kommuner där det finns en annan specialvårdsenhet som avses i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) kan ordna undervisning för elever som är specialvårdspatienter.
Den kommun där sjukhuset eller annan specialiserad vårdinrättning är belägen ska dessutom ordna konsultativ sjukhusundervisning i elevens egen skola eller förskola enligt 6 eller 28 §.
Denna tjänst ska ordnas i situationer där det krävs avancerad yrkesövergripande kompetens för att planera eller genomföra förebyggande eller korrigerande åtgärder, även för undervisning av elever som inte är patienter inom specialiserad sjukvård. Kommuner där det finns en annan specialiserad vårdinrättning som avses i hälso- och sjukvårdslagen kan också ordna konsultativ sjukhusundervisning.
Hemkommunen eller den kommun där eleven bor under vårdtiden där eleven får förskole- eller grundskoleundervisning är enligt kommunallagen skyldig att betala ersättning för eleven till den kommun där sjukhuset eller annan specialvårdsenhet finns, som beräknas genom att multiplicera den genomsnittliga faktiska årskostnaden per undervisningsdag med antalet dagar då kommunen där sjukhuset eller annan specialiserad vårdinrättning är belägen organiserar undervisning för eleven.
Undervisningen planeras individuellt
För varje elev planeras undervisningen individuellt och eleverna följer läroplanen i sin hemkommun.
Undervisningen genomförs med hänsyn till barnens och ungdomarnas psykiska hälsa, det vill säga undervisningen genomförs i första hand utifrån deras hälsotillstånd. Målet är att eleven inte ska hamna efter i sin klass.
Av hälsoskäl kan undervisningen delvis organiseras på ett annat sätt än vad som föreskrivs i grundskoleagen. Målet är att eleven ska kunna återvända till sin egen skola efter avslutad sjukhusvård.