
Förebyggande av och ingripande i skolfrånvaro
Uppföljning och ingripande i skolfrånvaro
Enligt lagen om grundläggande utbildning ska eleven delta i grundläggande utbildning om eleven av något särskilt skäl inte blivit beviljad befrielse. (LGrundläggande utbildning 26§)
Genom att skapa en trygg och trivsam skolmiljö förebygger man skolfrånvaro.
Vårdnadshavaren är skyldig att meddela skolan om elevens frånvaro så fort som möjligt under morgonen den första frånvarodagen. Frånvaron antecknas i Wilma. Vårdnadshavaren bör också meddela orsaken till skolfrånvaron.
Den klasslärare, ämneslärare eller klassföreståndare som ansvarar för undervisningsgruppen följer kontinuerligt upp elevernas frånvaro och fäster uppmärksamhet vid eventuella mönster som att: frånvaron är återkommande eller eleven är alltid frånvarande samma veckodag, från samma lektion eller från samma lärares lektioner.
Om eleven har mycket skolfrånvaro ingriper man direkt och sätter in åtgärder som stöder elevens skolgång. .
När ingriper vi?
-
Ta upp oron
-
30 timmar frånvaro
-
60 timmar frånvaro
-
80 timmar fråvaro
-
120 timmar frånvaro
Förebyggande verksamhet
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare och den gemensamma elevhälsan
- Eleven engageras i skolgången och skolgemenskapen med hjälp av den gemensamma elevhälsans verksamhet
- Fungerande samarbete mellan hem och skola.
- Ökad medvetenhet om skolfrånvaron som fenomen.
- Elevernas närvaro följs upp systematiskt och kontinuerligt.
Ta upp oron
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare
- När hemmet/skolan blir orolig för elevens skolfrånvaro.
- Klassläraren/klassföreståndaren diskuterar direkt med eleven och är i kontakt med vårdnadshavarna redan före eleven har 30 timmar frånvaro.
- Konsultation av elevvårdspersonalen med låg tröskel.
30 timmar frånvaro
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare
1) Då det handlar om på förhand anhållna lov eller om sjukfrånvaro som vårdnadshavaren meddelat skolan om och som består av en sammanhängande period på flera dagar: diskuterar klassläraren/klassföreståndaren med eleven och tar kontakt med vårdnadshavarna; frånvarons inverkan på studierna samt behovet av tilläggsstöd utreds. Klassläraren/klassföreståndaren antecknar i Wilma ”Diskussion med elev och vårdnadshavare 30h”.
2) Om frånvaron är oroväckande (vårdnadshavaren meddelar inte orsaken till frånvaron eller då frånvaron består av fler enskilda sjukdagar, eleven avlägsnar sig mitt i skoldagen eller kommer ofta för sent på morgonen): kartlägger klassläraren/klassföreståndaren tillsammans med eleven orsakerna till skolfrånvaron (t.ex. med må bra-handen) och är i kontakt med vårdnadshavarna (möte/telefonsamtal).
- Klassläraren/klassföreståndare kommer överens med eleven och vårdnadshavaren om uppföljning.
- Konsultation av elevvården med låg tröskel.
60 timmar frånvaro
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare
- Då det handlar om på förhand anhållna lov eller om sjukfrånvaro som vårdnadshavaren meddelat skolan om och som består av en sammanhängande period på flera dagar: diskuterar klassläraren/klassföreståndaren med eleven och tar kontakt med vårdnadshavarna; frånvarons inverkan på studierna samt behovet av tilläggsstöd utreds. Klassläraren/klassföreståndaren antecknar i Wilma ”Diskussion med elev och vårdnadshavare 60h”.
- Om frånvaron är oroväckande (vårdnadshavaren meddelar inte orsaken till frånvaron eller då frånvaron består av fler enskilda sjukdagar, eleven avlägsnar sig mitt i skoldagen eller kommer ofta för sent på morgonen):
- sammankallar klassläraren/klassföreståndaren en mångprofessionell expertgrupp med vårdnadshavarens samtycke (se. När oro uppstår).
- Den mångprofessionella expertgruppen kommer överens om stödåtgärder och uppföljning tillsammans med eleven och vårdnadshavarna.
- Klassläraren/klassföreståndaren antecknar i Wilma ”Expertgrupp/möte med vårdnadshavarna” och meddelar rektorn om frånvaron.
- Skolhälsovårdaren kontaktas för konsultation om man är orolig för elevens hälsa. Vid behov tas skolhälsovårdaren och/eller skolläkaren med i det mångprofessionella samarbetet för att man tillsammans ska kunna kartlägga elevens helhetssituation. Åt skolläkaren fyller man i blanketten Sammanställning för bedömning av elevens behov av fortsatt vård.
- Vid behov kompletteras den mångprofessionella expertgruppen med aktörer utanför skolan.
- Elevvårdspersonalen fortsätter kartläggningen av orsakerna till skolfrånvaron och försöker få en helhetsbild över situationen (t.ex. Enkät om skolvägran SRAS-R.)
- Samarbetet med familjen kring elevens stöd fortsätter.
- Stödformer, ansvarspersoner och möten för uppföljning antecknas i elevvårdsjournalen.
- En pedagogisk bedömning för intensifierat stöd görs åt de elever som har allmänt stöd.
- En kontaktbegäran/anmälan i enighet med socialvårdslagen bör övervägas då det handlar om oroväckande skolfrånvaro.
- Vid behov konsultation av aktörer utanför skolan.
80 timmar frånvaro
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare
Den mångprofessionella expertgruppen fortsätter uppföljningen enligt den uppgjorda planen. Arbetet och samarbetet för att stöda elevens skolgång tillsammans med eleven, familjen och eventuella samarbetsaktörer fortsätter. Stödåtgärder, ansvarspersoner och möten för uppföljning antecknas i elevvårsjournalen och i frånvaroberättelsen om den är i bruk på skolan).
En kontaktbegäran/anmälan i enighet med socialvårdslagen bör övervägas då det handlar om oroväckande skolfrånvaro.
Vid behov konsultation av aktörer utanför skolan.
Klassläraren/klassföreståndaren antecknar i Wilma “Frånvaro 80h” och meddelar rektorn om elevens frånvaro.
120 timmar frånvaro
Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare/rektor
Klassläraren/klassföreståndaren:
- meddelar rektorn om att eleven har 120 timmar frånvaro
Rektorn:
- meddelar om frånvaron till skoldirektören
- antecknar i Wilma ”Meddelat skoldirektören (120 h)”.
Skoldirektören:
- skickar en skriftlig anmälan åt vårdnadshavaren om försummelse av läroplikten och med skolans begäran en kallelse till möte. Anmälan/kallelsen skickas också åt nödvändiga samarbetsaktörer.
En kontaktbegäran/anmälan i enighet med socialvårdslagen bör övervägas då det handlar om oroväckande skolfrånvaro.
Checklista för handlingsplan vid skolfrånvaro
Checklista för handlingsplan vid skolfrånvaro för klasslärare och klassföreståndare
Ta upp oron
Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro □
Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro □
30 timmar frånvaro
Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro □
Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro □
Jag har utrett hur skolfrånvaron har inverkat på elevens studier och behovet □
av tilläggstöd
Jag har antecknat i Wilma ”Diskussion med elev och vårdnadshavare 30h” □
Jag har kartlagt orsakerna till skolfrånvaron med Må bra-handen □
Jag har bett om konsultation av elevvårspersonalen □
60 timmar frånvaro
Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro □
Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro □
Jag har utrett hur skolfrånvaron har inverkat på elevens studier och behovet □
av tilläggstöd
Jag har antecknat i Wilma ”Diskussion med elev och vårdnadshavare 60h” □
Jag har sammankallat en mångprofessionell expertgrupp □
(med vårdnadshavarens tillstånd)
Jag har bett om konsultation av skolhälsovårdaren då det gäller oro om elevens hälsa □
Jag har antecknat de stödåtgärder vi kommit överens om i elevvårsjournalen □
Jag har gjort en pedagogisk bedömning om eleven är i allmänt stöd □
Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med □
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen
80 timmar frånvaro
Den mångprofessionella expertgruppen har fortsatt enligt den uppgjorda planen □
Jag har antecknat åtgärder, arbetsfördelning och uppföljning i elevvårdsjournalen □
Jag har antecknat i Wilma ”Expertgrupp/möte med vårdnadshavarna 80h” □
Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med □
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen
120 timmar frånvaro
Jag har meddelat rektorn om elevens skolfrånvaro □
Den mångprofessionella expertgruppen har fortsatt enligt överenskommelse □
Jag har antecknat åtgärder, arbetsfördelning och uppföljning i elevvårdsjournalen □
Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med □
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen
Samarbete med vårdnadshavare
Tips för samarbete med vårdnadshavare gällande skolfrånvaro: Att stödja skolgången pdf 153KB
Övriga länkar
- Inventering av prolematisk skolfrånvaro (ISAP)
- Valteri center för lärande och kompetens: Elever som inte går i skola – en liten guide som stöd för skolgången
- VIP-nätverksets finskspråkiga sida om skolfrånvaro
- Vasas egen checklista för handlingsplan vid skolfrånvaro pdf
- Material om skolfrånvaro inför föräldramöten
- SkolSkick-närvaromodellen
- SKY-projektet: Handlingsplan vid skolfrånvaro för lärare, pdf 1,408 KB, extern länk